Kto pyta, nie błądzi? Wychodząc z tego założenia przygotowaliśmy dla naszych czytelników przyszłych i obecnych listę odpowiedzi na pytania najczęściej przez nich zadawane. Jeśli jednak nie znaleźliście tu odpowiedzi na swoje pytanie, wystarczy przesłać je na adres: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript., a my postaramy się jak najszybciej na nie odpowiedzieć.

Jak zapisać się do Biblioteki?

Aby zapisać się do Biblioteki należy zgłosić się do najbliższej placówki bibliotecznej: Okszów, ul. Chełmska 35, Staw 72 (skrzydło Szkoły Podstawowej), Strupin Duży 71(skrzydło Szkoły Podstawowej), Janów, ul. Balladyny 5 mając ze sobą dowód tożsamości z numerem PESEL, uczniowie od lat 14 do 18 - ważną legitymację szkolną. Przed wyrobieniem karty bibliotecznej każdy potencjalny czytelnik powinien zapoznać się z treścią regulaminu. Po sprawdzeniu ważności dokumentów przez pracownika biblioteki Czytelnik podpisuje zobowiązanie, deklarując znajomość i przestrzeganie regulaminu Biblioteki, oświadczenie RODO. Po dokonaniu tego, Czytelnik może już wypożyczać książki.

Czy bibliotekarz ma prawo wymagać ode mnie podania numeru PESEL?

W świetle nowych przepisów, w dowodach osobistych obywateli RP wydanych po 1 stycznia 2015 r. nie figuruje adres, wprowadzono także zmiany w przepisach dotyczących obowiązku meldunkowego. W związku z tym numer PESEL staje się jedynym niezmiennym i wiarygodnym identyfikatorem obywatela, a co za tym idzie Czytelnika biblioteki. Z ustawy o bibliotekach wynika obowiązek chronienia materiałów bibliotecznych ciążący na bibliotece i aby móc go zrealizować biblioteka musi uzyskać od czytelnika dane w takim zakresie, który umożliwi jej odzyskanie udostępnionych zbiorów. Bez uzyskania od czytelnika (i jego opiekuna prawnego) numerów PESEL możliwość odzyskania zbiorów lub ich równowartości może okazać się niemożliwa ze względu na niemożliwość ustalenia danych czytelnika. Wobec tego wymaganie numeru PESEL stało się koniecznością.

Czy do Biblioteki można zapisać się przez Internet lub telefonicznie?

Ze względów regulaminowych do Biblioteki należy przyjść osobiście, aby podpisać zobowiązanie czytelnicze.

Mój adres zameldowania jest inny niż zamieszkania. Czy jeśli będę wypożyczał książkę to niezbędne będzie uiszczenie kaucji?

Jeśli adres zameldowania jest inny niż adres zamieszkania, należy podać przy rejestrowaniu oba adresy. Nie są pobierane z tego powodu żadne dodatkowe opłaty ani kaucje.

Czy z Biblioteki mogą korzystać także osoby niepełnoletnie?

Aby dokonać zapisu, osoby nieletnie do lat 13 muszą przyjść z rodzicami bądź z dorosłymi opiekunami, którzy  poświadczają podpisem zobowiązanie Czytelnika dotyczące przestrzegania przepisów zgodnie z obowiązującym Regulaminem Biblioteki.

Ile kosztuje wyrobienie karty bibliotecznej?

Założenie karty czytelnika i korzystanie z usług biblioteki jest bezpłatne.

Jak długo trwa wyrobienie karty bibliotecznej?

Kartę biblioteczną otrzymuje się natychmiast po wypełnieniu i podpisaniu karty zobowiązania czytelnika. W tym samym dniu można wypożyczyć książki.

Czy korzystanie ze zbiorów Biblioteki jest bezpłatne?

Korzystanie ze zbiorów Biblioteki jest bezpłatne.  

Jaka jest maksymalna ilość wypożyczonych jednorazowo książek?

Pełnoletni Czytelnik może jednorazowo wypożyczyć do 10 książek, natomiast dzieci i młodzież do 5 książek na okres nie dłuższy niż miesiąc. Wyjątek stanowi sytuacja, gdy czytelnik posiada już wypożyczone książki w bibliotece. Wtedy maksymalna liczba książek jest mniejsza o ilość wypożyczonych już pozycji.
Bibliotekarz w uzasadnionych przypadkach może zmienić limit wypożyczonych książek.

Czy książki muszę oddać osobiście? Czy mogę zwrócić książki pocztą?

Nie ma konieczności osobistego zwrotu książek. Może je zwrócić inna osoba, nawet nieposiadająca swojego konta w Bibliotece. Można również skorzystać z usług poczty, jednak w tym wypadku lepiej po pewnym czasie skontaktować się z Biblioteką, by sprawdzić, czy przesyłka dotarła.

Czy bibliotekarz może mi skrócić lub wydłużyć okres wypożyczenia?

Biblioteka nie praktykuje skracania okresów, na jakie wypożyczane są (zgodnie z Regulaminem CBiK) materiały biblioteczne. Możliwe natomiast jest wydłużenie (prolongata) terminu zwrotu wypożyczonej książki na okres kolejnego, jeżeli nie zostały na niezłożone zamówienia przez innych czytelników.  

Jak przedłużyć termin zwrotu książki wypożyczonej z biblioteki?

Aby przedłużyć termin zwrotu książki należy skontaktować się osobiście, telefonicznie lub e-mailowo z placówką biblioteki, w której została ona wypożyczona i ustalić termin późniejszego zwrotu książki. Adresy i telefony do poszczególnych placówek dostępne są na stronie głównej.  

Czy mogę wypożyczyć książkę telefonicznie lub przez Internet?

Telefonicznie lub przez Internet można tylko zarezerwować daną pozycję. Jeśli dotyczy ona książki dostępnej (niewypożyczonej) bibliotekarz odkłada ją dla Czytelnika. Rezerwacja książki aktualna jest przez okres 3 dni. Jeśli Czytelnik nie odbierze w tym czasie zamawianej pozycji, rezerwacja przepada, a książka wraca do księgozbioru.

W przypadku rezerwacji pozycji aktualnie wypożyczonych, bibliotekarz wpisuje czytelnika na listę oczekujących. W chwili, gdy dana pozycja zostaje zwrócona do biblioteki, zadzwonimy lub wyślemy informację o dostępności dokumentu.  

Czy ktoś może za mnie wypożyczyć książkę?

Tak, ale tylko, jeśli jest to osoba z najbliższej rodziny (rodzic/opiekun, rodzeństwo), i okaże stosowny dokument potwierdzający miejsce zamieszkania.  

Co powinienem zrobić, jeśli zgubiłem lub zniszczyłem książkę z Biblioteki?

Należy odkupić identyczny egzemplarz lub tytuł wskazany przez bibliotekarza. W obu tych wypadkach Czytelnik najpierw powinien skontaktować się z bibliotekarzem.

Z książki, którą wypożyczyłem wylatują kartki, czy mogę je wkleić?

Wszelkie tego typu problemy, zauważone zarówno przed wypożyczeniem, jak i te, które powstały w trakcie użytkowania należy zgłosić bibliotekarzowi. Bibliotekarz wklei kartki używając w tym celu odpowiedniego kleju. Czytelnik samodzielnie nie powinien dokonywać żadnych napraw książek, zwłaszcza używając do tego taśmy klejącej. Każde tego typu działanie będzie traktowane, jako zniszczenie książki.

Co zrobić, jeśli w Bibliotece nie ma poszukiwanej przeze mnie książki?

W tej sytuacji, jeśli tytuł dostępny jest na rynku wydawniczym, możesz zaproponować jego zakup, wysyłając prośbę na e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.  lub złożyć swoją propozycję u bibliotekarza. Zgłoszony tytuł będzie brany pod uwagę podczas zakupu nowości wydawniczych.

Czy z Księgozbioru podręcznego mogą korzystać tylko osoby posiadające kartę czytelnika?

Ze zbiorów podręcznych mogą korzystać również ci, którzy nie są czytelnikami Biblioteki.

Czy istnieje możliwość wykonania kopii reprograficznej ze zbiorów bibliotecznych lub wydrukowania dokumentu z Internetu?

Niestety nie. Biblioteka nie prowadzi takich usług.  

Czy mogę sfotografować książkę w Czytelni własnym aparatem cyfrowym?

Tak, można nieodpłatnie fotografować fragmenty zbiorów własnym aparatem cyfrowym na własny nie komercyjny użytek.

Czy na terenie Biblioteki jest Internet?

Tak, Biblioteka umożliwia bezpłatny dostęp do Internetu. 

Czy jest możliwość zapisu danych na płyty CD lub pendrive ’a?

Każde stanowisko posiada wejścia na pendrive ‘a. Niestety komputery nie posiadają napędów dla płyt CD. Można, zatem zapisać dane na pendrive lub inny dysk zewnętrzny. Zapisu danych dokonujemy samodzielnie. W przypadku problemów bibliotekarze służą pomocą.

Więcej informacji można przeczytać w: Regulaminie korzystania ze zbiorów i usług Centrum Bibliotek i Kultury Gminy Chełm.

Wstęp do deklaracji dostępności

Centrum Bibliotek i Kultury Gminy Chełm zobowiązuje się zapewnić dostępność swojej strony internetowej zgodnie z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych. Oświadczenie w sprawie dostępności ma zastosowanie do strony internetowej  www.cbik-okszow.pl 

Data publikacji i aktualizacji

Data publikacji strony internetowej: 2018-10-01
Oświadczenie sporządzono dnia:  2021- 02-22  

Dane kontaktowe

W przypadku problemów z dostępnością strony internetowej prosimy o kontakt. Osobą kontaktową  jest Irena Wawerska, e-mail: Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.. Można także zadzwonić na numer telefonu + 48 82 569 08 14 ; kom. 725050466 . Tą samą drogą można złożyć wniosek o udostępnienie informacji niedostępnej oraz skargę na niewystarczające zapewnienie dostępności.

Status pod względem zgodności z ustawą

 

Strona internetowa jest częściowo zgodna z ustawą z dnia 4 kwietnia 2019 r. o dostępności cyfrowej stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych z powodu niezgodności lub wyłączeń wymienionych poniżej:

  • zamieszczone na stronie publikacje w formie plików PDF nie są dostępne cyfrowo w całości,
  • część z opublikowanych zdjęć nie posiada opisu alternatywnego,
  • część plików nie jest dostępnych cyfrowo,

Strona posiada następujące ułatwienia dla osób z niepełnosprawnościami:

  • wersję kontrastową,
  • widoczny fokus,
  • wyróżnienie odnośników.

Dokumenty

Na stronie Centrum Bibliotek i Kultury Gminy Chełm znajdują się pliki- do pobrania, pochodzące z dokumentów wewnętrznych jednostki.   

Kontrast

Kontrast kolorystyczny elementów przekazujących treści ma stosunek jasności tekstu do tła co najmniej 4,5 do 1.

                                                

Data sporządzenia Deklaracji Dostępności oraz metoda przygotowania

 

Oświadczenie sporządzono dnia:   2021-02-22
Deklarację sporządzono na podstawie samooceny przeprowadzonej przez podmiot publiczny.

Informacja dla użytkowników niepełnosprawnych

 

  • Użytkownicy korzystający wyłącznie z klawiatury mogą poruszać się po serwisie za pomocą klawisza Tab.
  • Na stronie internetowej można korzystać ze standardowych skrótów klawiaturowych.
  • W całym serwisie włączony jest tzw. fokus, czyli domyślne oznaczenie aktywnego linka czy pola formularza. Fokus przemieszcza się po wszystkich widocznych elementach aktywnych strony w logicznej kolejności – klawisz TAB. 
  • Kontrast tekstu do tła – dzięki temu materiały osadzone na stronie są czytelne także dla osób słabiej widzących.
  • Staramy się pisać zrozumiałe teksty oraz formatować je w sposób zgodny z zasadami dostępności.

Skróty klawiaturowe

Na stronie internetowej można używać standardowych skrótów klawiaturowych przeglądarki.

Główne skróty klawiaturowe dotyczące poruszania się po strony internetowej:

  • Tab - przeniesienie do kolejnego elementu na stronie
  • Shift + Tab - przeniesienie do poprzedniego elementu na stronie
  • PgUp przewinięcie strony w górę
  • PgDn - przewinięcie strony w dół
  • Ctrl + "+" - powiększenie całej zawartości strony
  • Ctrl + "-" - pomniejszenie całej zawartości strony
  • Ctrl + "0" - przywrócenie normalnego rozmiaru całej zawartości strony
  • Home - przejście na górę strony
  • End - przejście na dół strony

Informacje na temat procedur

    I. Dostępność cyfrowa stron internetowych i aplikacji mobilnych podmiotów publicznych.

Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa odpowiednio w art. 6 pkt. 1 lub 3 Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym „wnioskiem o zapewnienie dostępności”. Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.

Wniosek o zapewnienie dostępności powinno zawierać:

1) dane kontaktowe wnioskodawcy;

2) wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno--komunikacyjnym;

3) wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;

4) wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności.

Zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego następuje bez zbędnej zwłoki, jednak nie później niż w terminie 7 dni od dnia wystąpienia z żądaniem.

Jeżeli zapewnienie dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej podmiotu publicznego nie może nastąpić w tym terminie, podmiot publiczny niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach opóźnienia oraz terminie, w którym zapewni dostępność cyfrową wskazanej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej, jednak nie dłuższym niż dwa miesiące od dnia wystąpienia z żądaniem.

Podmiot publiczny odmawia zapewnienia dostępności cyfrowej elementu strony internetowej lub aplikacji mobilnej, jeżeli wiązałoby się to z ryzykiem naruszenia integralności lub wiarygodności przekazywanych informacji. W przypadku, gdy podmiot publiczny nie jest w stanie zapewnić dostępności cyfrowej elementu wskazanego w żądaniu, niezwłocznie powiadamia osobę występującą z żądaniem o przyczynach braku możliwości zapewnienia dostępności cyfrowej wskazanego elementu i wskazuje alternatywny sposób dostępu do niego. W przypadku odmowy zapewnienia dostępności cyfrowej elementów wskazanych w żądaniu albo w przypadku odmowy skorzystania z alternatywnego sposobu dostępu przez osobę występującą z żądaniem, osoba ta ma prawo do złożenia do podmiotu publicznego skargi w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej.

Do skarg rozpatrywanych w postępowaniach w sprawie zapewnienia dostępności cyfrowej strony internetowej, aplikacji mobilnej lub elementu strony internetowej, lub aplikacji mobilnej stosuje się przepisy działu VIII ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego (Dz. U. z 2018 r. poz. 2096 oraz z 2019 r. poz. 60 i 730).

    II. Dostępności osób ze szczególnymi potrzebami.

Każdy, bez konieczności wykazania interesu prawnego lub faktycznego, ma prawo poinformować podmiot publiczny o braku dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, o których mowa odpowiednio w art. 6 pkt. 1 lub 3 Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami.

Osoba ze szczególnymi potrzebami lub jej przedstawiciel ustawowy, po wykazaniu interesu faktycznego, ma prawo wystąpić z wnioskiem o zapewnienie dostępności architektonicznej lub informacyjno-komunikacyjnej, zwanym „wnioskiem o zapewnienie dostępności”. Wniosek o zapewnienie dostępności jest wnoszony do podmiotu publicznego, z którego działalnością jest związane żądanie zapewnienia dostępności zawarte we wniosku.

Wniosek o zapewnienie dostępności zawiera:

  1. dane kontaktowe wnioskodawcy;
  2. wskazanie bariery utrudniającej lub uniemożliwiającej dostępność w zakresie architektonicznym lub informacyjno--komunikacyjnym;
  3. wskazanie sposobu kontaktu z wnioskodawcą;
  4. wskazanie preferowanego sposobu zapewnienia dostępności.

Zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku, następuje bez zbędnej zwłoki nie później jednak niż w terminie 14 dni od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności. Jeżeli zapewnienie dostępności, w zakresie określonym we wniosku o zapewnienie dostępności, nie jest możliwe w terminie, o którym mowa, podmiot niezwłocznie powiadamia wnioskodawcę o przyczynach opóźnienia i wskazuje nowy termin zapewnienia dostępności, nie dłuższy niż 2 miesiące od dnia złożenia wniosku o zapewnienie dostępności.

W przypadkach uzasadnionych wyjątkowymi okolicznościami, gdy zapewnienie dostępności w zakresie określonym we wniosku jest niemożliwe lub znacznie utrudnione, w szczególności ze względów technicznych lub prawnych, podmiot publiczny niezwłocznie zawiadamia wnioskodawcę o braku możliwości zapewnienia dostępności, co nie zwalnia podmiotu publicznego z obowiązku zapewnienia dostępu alternatywnego, o którym mowa w art. 7 Ustawy o zapewnianiu dostępności osobom ze szczególnymi potrzebami. W zawiadomieniu podmiot publiczny uzasadnia swoje stanowisko, w szczególności wskazuje okoliczności uniemożliwiające zapewnienie dostępności. W postępowaniu w przedmiocie wniosku o zapewnienie dostępności nie stosuje się przepisów ustawy z dnia 14 czerwca 1960 r. – Kodeks postępowania administracyjnego, z wyjątkiem przepisów dotyczących wyłączenia pracowników organu, doręczeń, sposobu obliczania terminów, uzupełniania braków formalnych i przekazywania wniosku zgodnie z właściwością.

W przypadku, gdy podmiot nie zapewnił wnioskodawcy dostępności w określony sposób i w terminie, wnioskodawcy służy prawo złożenia skargi na brak dostępności do Prezesa Zarządu PFRON, w terminie 30 dni od dnia, w którym upłynął termin wskazany w powiadomieniu.

Dostępność architektoniczna

    1. Centrum Bibliotek i Kultury Gminy Chełm w Okszowie, ul. Chełmska 35, 22-105 Okszów:

Budynek Centrum składa się z dwu kondygnacji tj. wysokiego parteru z przejściem po ciągu czterech schodów na niższy poziom parteru oraz biegu schodowego tworzącego wejście na piętro, gdzie zlokalizowane są sale zajęciowe. Główna sala biblioteczna zlokalizowana jest na wysokim parterze w lewym skrzydle budynku. Wejście główne to ciąg sześciu schodów stanowiący barierę uniemożliwiającą dostęp do Centrum dla osób z niepełnosprawnością. Na schodach, zamocowano poręcz po lewej ich stronie, która jest pomocna podczas wchodzenia. Występuje brak podjazdu dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Hol główny na parterze umożliwia bezpośredni dostęp do pomieszczenia biblioteki. Toaleta dla osób niepełnosprawnych znajduje się na niższym poziomie parteru, do której dostęp utrudnia ciąg czterech schodów. Przed budynkiem, na dziedzińcu brakuje wyznaczonego miejsca parkingowego dla osób niepełnosprawnych. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku nie ma pętli indukcyjnych. Brakuje kontrastowej tablicy z rozkładem pomieszczeń i oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących, nie można skorzystać z tłumacza języka migowego. Zapewnia się osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcie pracowników Centrum.

    2. Filia Biblioteczna w Stawie, 22 -151 Staw 72:

Pomieszczenie biblioteczne znajduje się w parterze w budynku Szkoły Podstawowej w Stawie. Dostęp do biblioteki prowadzi przez hol szkolny, na, którym występują bariery architektoniczne, utrudniające dostęp osobom niepełnosprawnym. Główny problem to uskok schodowy. Przy budynku znajduje się parking samochodowy, brak wyznaczonego miejsca dla osób niepełnosprawnych. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku nie ma pętli indukcyjnych. Brakuje kontrastowej tablicy z rozkładem pomieszczeń i oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących, nie można skorzystać z tłumacza języka migowego. Zapewnia się osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcie pracowników biblioteki. Brakuje toalety dla osób niepełnosprawnych.

    3. Filia Biblioteczna w Strupinie Dużym, 22-100 Strupin Duży 71:

Pomieszczenie biblioteki znajduje się na piętrze w budynku Szkoły Podstawowej w Strupinie Dużym. Do biblioteki prowadzi oddzielne wejście po schodach, które stanowią barierę dla osób niepełnosprawnych. Nie ma podjazdu dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Strome schody do biblioteki stanowią barierę uniemożliwiającą osobiste z niej korzystanie osobom niepełnosprawnym. Pomieszczenie biblioteczne nie jest dla nich dostosowane. Możliwy jest podjazd pojazdem do budynku. Na parkingu, nie wyznaczono miejsc dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku nie ma pętli indukcyjnych. Brakuje kontrastowej tablicy z rozkładem pomieszczeń i oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących, nie można skorzystać z tłumacza języka migowego. Zapewnia się osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcie pracowników biblioteki. Brakuje toalety dla osób niepełnosprawnych.4. Filia Biblioteczna w Janowie, ul. Balladyny 5, 22-152 Janów:

Budynek piętrowy, wejście główne po schodach, nie posiada stałego podjazdu dla osób niepełnosprawnych Obiekt wyposażony jest w schodołaz. Pomieszczenie biblioteki znajduje się na piętrze. Toaleta dla osób niepełnosprawnych na parterze, po lewej stronie. Przy budynku znajduje się parking, brak wyznaczonych miejsce dla osób niepełnosprawnych poruszających się na wózkach inwalidzkich. Do budynku i wszystkich jego pomieszczeń można wejść z psem asystującym i psem przewodnikiem. W budynku nie ma pętli indukcyjnych. Brakuje kontrastowej tablicy z rozkładem pomieszczeń i oznaczeń w alfabecie Braille’a oraz oznaczeń kontrastowych lub w druku powiększonym dla osób niewidomych i słabowidzących, nie można skorzystać z tłumacza języka migowego. Zapewnia się osobie ze szczególnymi potrzebami wsparcie pracowników biblioteki.

Dostępność dla osób niesłyszących lub słabosłyszących

Aby skutecznie komunikować się z naszą placówką osoby niesłyszące lub słabo słyszące mogą:

  • napisać pismo/złożyć wniosek na adres: Centrum Bibliotek i Kultury Gminy Chełm, ul. Chełmska 35, 22-105 Okszów,
  • wysłać e-mail na adres:  Ten adres pocztowy jest chroniony przed spamowaniem. Aby go zobaczyć, konieczne jest włączenie w przeglądarce obsługi JavaScript.
  • skontaktować się telefonicznie przy pomocy osoby trzeciej na numer telefonu: tel. 82  569 08 14, kom. 725050466,
  • skontaktować się osobiście, zgłaszając się w siedzibie placówki w godzinach  
    9:00-16:00.

Aplikacje mobilne

Obecnie nie udostępniamy żadnych aplikacji mobilnych.

pracy marzec 2020

HARMONOGRAM PRACY ŚWIETLIC NA PAŹDZIERNIK 2021

 

wakacje2019weremowice

wakacje2019depultyczekrolkol

W 1987 r. bibliotekę przeniesiono do budynku, w którym mieściła się niegdyś Gromadzka Rada Narodowa,a następnie Szkoła Podstawowa

Decyzję w sprawie utworzenia Gminnej Biblioteki z siedzibą w Okszowie, po raz pierwszy podjęto 18.04. 1974 r. (Naczelnik Gminy Chełm, inż. J. Zając), biblioteka otrzymuje Statut i działa na terenie ówczesnej gminy wraz z podległymi jej filiami w Kamieniu, Stawie, Strupinie Dużym i Depułtyczach Królewskich.

Wraz z zachodzącymi zmianami administracyjnymi, potrzebami społecznymi, zmienia się sieć bibliotek i tak powstają nowe filie w Uhrze, Stołpiu i Srebrzyszczu. Placówki w Kamieniu i Depułtyczach Królewskich przechodzą pod zarząd innych gmin. Z powodów lokalowych biblioteka w Uhrze zostaje zlikwidowana, a jej zbiory przeniesione do Stołpia. Tworzy się nowa sieć bibliotek. Gminna Biblioteka ma siedzibę w Okszowie, a jej filie w Stołpiu, Strupinie Dużym, Stawie, Srebrzyszczu, (każda z placówek prowadzi również punkty biblioteczne). W takim układzie Gminna Biblioteka funkcjonuje do roku 1991. Następują kolejne zmiany. Biblioteka włączona zostaje w strukturę Gminnego Ośrodka Kultury w Żółtańcach i traci swój dotychczasowy status. Taki stan trwa 11 lat do 2002r. W 2002r. na mocy Uchwał Rady i Zarządu Gminy Chełm w sprawie podziału Gminnego Ośrodka Kultury powstają dwie samodzielne instytucje kultury. Obowiązująca Uchwała Rady Gminy z 1992r. w sprawie połączenia jednostek kultury traci moc i ponownie 1. VII. 2002 r. powołana zostaje Biblioteka Publiczna Gminy Chełm, ale z siedzibą w Strupinie Dużym wraz z podległymi jej filiami. Biblioteka posiada osobowość prawną i jako samodzielna, samorządowa jednostka kultury, zobowiązana jest do prowadzenia odrębnej gospodarki finansowej według zasad określonych przepisami prawa dla instytucji kultury. W listopadzie 2004 r. następuje reorganizacja jednostki. Biblioteka zmienia swoją nazwę na: Biblioteka Publiczna Gminy Chełm w Okszowie, tym samym siedziba Biblioteki Gminnej przeniesiona zostaje do miejscowości Okszów. Podległe jej filie biblioteczne na terenie Gminy Chełm to: Filia w Nowosiółkach Kol., Srebrzyszczu, Strupinie Dużym i Filia w Stawie. W roku 2009 utworzona zostaje kolejna filia- Multimedialne Centrum Informacyjno- Dydaktyczne Gminy Chełm Filia w Janowie.

Utrzymanie Biblioteki stanowi zadanie własne gminy, z czego wynika, że jej działalność dotowana jest ze środków finansowych gminy.

Bezpośredni nadzór nad działalnością jednostki sprawuje Wójt Gminy Chełm, a z racji tej, że działa w obrębie krajowej sieci bibliotecznej, podlega również nadzorowi merytorycznemu Chełmskiej Biblioteki Publicznej im. Marii Pauliny Orsetti w Chełmie.

Przedmiotem działania Biblioteki, jak określa Uchwała, jest gromadzenie materiałów bibliotecznych oraz popularyzacja książki i czytelnictwa.

Podkategorie

Miejska Biblioteka Publiczna udostepnia bogaty zbiór książek, czasopism oraz innych wydawnictw.

Więcej o: Z kart historii

Czytelnia oferuje 42 tytuły prasy bieżącej w prenumeracie, czasopisma codzienne, tygodniki, miesięczniki, udostępnia i wypożycza prasę o różnorodnej tematyce; prawniczej, ogłoszeniowej, społeczno- kulturalnej, literackiej, historycznej, kobieco- informacyjnej, regionalnej i in.

Więcej o: Usługi biblioteczne